تبلیغات
مطالب علمی - پیاژه 2


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندهای روزانه:

نویسندگان:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

پیاژه 2

نوشته شده توسط:ارسلان مرتضی
یکشنبه 31 اردیبهشت 1391-09:53 ب.ظ

کاربردهای  نظریه ی رشدشناختی پیاژه در برنامه ریزی درسی  :

اهداف : با توجه به مفاهیم  مــوجود در نظریه پیاژه ازجمله (1.جذب2.انطباق 3.درون سازی4.برون سازی5.ساخت شناختی) به ترتیب چنین استنباط مــــــی شود که(اولا اهداف بایدمتناسب با ساخت شناختی دانش آموزان باشد  ثانیا : تغییر ساخت شناختی افراد و همگون ساختن با ادراکات جدید ثالثا:متاثر از آموخته های قبلی باشد رابعا:اهداف منطبق بر وضع فعلی باشد  خامسا :باعث  افزایش سطح ساخت شناختی افراد با کمک از اندوخته قبلی افراد می گردد ).

در اهداف   حرکت به سطوح بالاتر  ، پرهیز از توقف در یک مرحله ، آموزش سطح متوسط از مطالب تازه ، آموزش مهارتهای فرا شناختی ، رشد فکری و ذهنی و خلاقیت ارج گذاشته می شود  (قوام،1390،ص103) .

تجارب آموزشی باید پیرامون ساخت شناختی یادگیرنده بنا نهاده شوند کودکان همسال و هم فرهنگ دارای ساخت های شناختی مشابهی هستند (سیف ،1390 ،ص364).

محتوا

 با توجه به اصل جذب و تطابق استنباط می شود که ،مواد و محتوای آموزشی باید متفاوت باشند . از یک سو مواد آموزشی غیر قابل جذب به ساخت شناختی کودک برای او معنی دار نیستند . از سوی دیگر اگر مواد آموزشی به طور کامل قابل جذب باشند هیچ گونه اتفاق نمی افتد .پس برای اینکه یادگیری صورت پذیرد مواد آموزشی باید برای یادگیرنده تا اندازه ای آشنا و تا حدودی نا آشنا باشند(سیف ،1390،ص364) .

محتوا باید  با سطح رشد و میزان درک و فهم دانش آموز مطابق باشد ، محتوا دانش آموزان را با موقعیت مساله دار مواجه کند ، دانش آموزان را با تکالیف یا معماها روبرو کند ، در تهیه محتوا به تفوتهای فردی و مراحل رشد توجه شود ، ارائه مطالب معنا دار و بازخورد از طریق مواد درسی (قوام ،1390، ص 103)

مواد و مطالبی که نتواند با ساخت روانی شاگرد منطبق باشد به معلومات او چیزی نمی افزاید (پارسا ،1380،115)

براساس نظریه انطباق محتوا باید ساخت شناختی یادگیرندگان راتغییردهد،موادآموزشی ومحتواباید متناسب باساخت شناختی کودکان متفاوت طراحی گردد،محتوا باید  زمینه های تفکر و درونی سازی رادر فراگیران به وجود آورد.در تهیه محتوا باید کاری کرد که از کجروی فکری آنها جلوگیری به عمل آید و قدم به قدم جلو رفت . افراد در چهارچوب خشک و انعطاف ناپذیری محصور نشوند و مطالب پراکنده و بدون ارتباط با موضوع تدوین ، طراحی و بیان نشوند . باید محتوی بر اساس نظر پیاژه به نحوی تدوین شود که فراگیران مدام در پی یادگیری موضوعات جدید تری باشند و به عبارت دیگر محتوا کم کم پیچیده شود و به محتوی ذهنی فراگیران در تهیه و تدوین محتوای آموزشی توجه ویژه شود .

 

روش

-استفاده از روشهاس تدریس انفرادی- یادگیری اکتشافی - فرصت آزمون اندیشه ها در بستر اجتماعی - رویارویی با مشکلی که تعادل را بر هم زند -ارتباط دانش قدیم و جدید و تجربه اندوزی- روش فعال ، استفاده از روش غیر مستقیم (اطلاعات مستقیم به فرد نمی دهد )تدارک مجموعه ای از فعالیتهای متنوع برای کشف و ایجاد فرصت یادگیری (قوام ،1390، ص104).

تکیه برفعالیت های خودانگیخته دانش آموزان ،امکان تجربه ی عینی را برای شاگردان ، به خصوص کودکان پیش دبستانی ودبستانی فراهم خواهد كرد (کدیور،1383،ص 35).

کودکان را باید هرچه بیشتر با اشیاء و شیوه های بهره گیری از آنها آشنا ساخت ، به ویژه موقعیتهایی را فراهم آورد تا آنها را ببینند و احساس و لمس نمایند  (پارسا ،1380،ص115).

شیوه تدریس با آنچه که در محتوی آموزش بیان شد بایستی صورت پذیرد . در جمع آوری داده ها ، شیوه تدریس بایستی از روش مشاهده و هم چنین روش بالینی و عینی  استفاده شود . چگونگی حل مسائل و یادگیری و راه حل ها در فراگیران از طریق مشاهده و روش بالینی  و عینی میسر می باشد .

محیط یادگیری

-محیط یادگیری باید متناسب با رشد شناختی فراگیران تدارک دیده شود - فراهم آوردن تجربه مستقیم و واکنش با محیط - استفاده از وسایل بصری و مواد عینی و محسوس - مناسب بودن منابع آموزشی با تکلیفهای رشد -با خلق محیطی غنی- امکان ساختهای شناختی را فراهم می کند ( قوام ،1390، ص103) .

با استناد به مفهوم کلمه میان کنش که یکی از مباحث مورد نظر پیاژه بوده است میان  فرد با محیط و دوره ها و مراحل رشد تاثیر متقابل وجود دارد . کودک در نتیجه داد و ستد با افراد و شرایط زیستی ، خود را با محیط سازگار می سازد و می کوشد تا بیاموزد چگونه میان امکانات خود و شرایط محیطی تعادل به وجود آورد  (پارسا ،1380،ص111) .

امکان نگهداری ذهنی یکی از ویژگیهای محیط بر اساس رویکرد پیاژه می باشد . محیط یادگیری باید هدایت گر فکر فراگیران باشد و باید طوری ساماندهی شود که به حل مسائل در ذهن فراگیران کمک کند .

 



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:- -

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر