تبلیغات
مطالب علمی - پیاژه 1


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندهای روزانه:

نویسندگان:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

پیاژه 1

نوشته شده توسط:ارسلان مرتضی
یکشنبه 31 اردیبهشت 1391-09:51 ب.ظ

مفاهیم  پایه در نظریه رشد شناختی پیاژه :

علاقه پیاژه به زیست شناسی باعث شد که او در 22 سالگی به کسب درجه ی دکتری نایل شود.تحقیقات اختصاصی پیاژه در زمینه ی هوش با كار در آزمایشگاه بینه در پاریس شروع شد . پیاژه با توجه به پاسخهای كودكان به آزمونها ،متوجه پاسخهای نادرست آنها و نوعی نظم و یك نواختی در اشتباهات شد ( کدیور،1383،ص 22) .

پیاژه می خواست منشاء و چگونگی تكامل دانش را در نزد نوع بشر مطالعه كند  و بدین منظور رشد شناخت را در كودكان وسیله قرار داد( سیف،1376،ص69).اگركودكان تجربه های زیادی داشته باشند ، تا زمانی كه از نظر رشد ذهنی به حد معینی نرسند ، درك و فهم لازم را به دست نخواهند آورد (گنجی ،1378،ص36).

از نظریه شناختی پیاژه می آموزیم که بچه ها و کودکان گیرندگان منفعل (Passive) تجربه نیستند بلکه سازندگان فعال (active) معرفت و معلومات خودشان می باشند (شعاری نژاد ،1373، ص90).

هوش:ازنظر پیاژه هوش عبارت است از نمونه ای خاص از انطباق زیستس ، و پیاژه رشد هوش را نوعی انطباق افراد با جهان خارج تلقی می كند (خرازی ،1375، 130).

تعادل :یك حالت توازن شناختی بین درك ما از جهان هستی و تجربه های مان است . تعادل یابی یا عمل جستجو برای نظم و توازن به معنی مقایسه ی درك ما با جهان واقعی است وقتی كه درك كا بتواند رویدادهایی را كه مشاهده می كنیم تبیین نماید دنیا برای ما معنی می دهد و ما درحالت تعادل قرار می گیریم . وقتی كه درك نتواند رویدادهایی را كه مشاهده می كنیم تبیین كند ، نبود تعادل رخ می دهد و ما برانگیخته می شویم تا تبیین های دیگری را جستجو نماییم . بی تعادلی نیروی محرك ما در رشد یا تحول است ( سیف ،1376،ص 158).

تعادل یابی:تمایل ذاتی ارگانیسم برای سازمان دادن تجارب خود جهت كسب حداكثر سازگاری ( سیف،1389ص356).

طرحواره:توانایی عمل كردن به طریقی معین طرحواره نامیده می شود ( سیف،1389ص354).

سازگاری : فرایند دم ساز کردن طرحواره ها و تجربه ها با یکدیگر به منظور ایجاد تعادل سازگاری: مقصود از سازگاری گرایشی است که موجود زنده برای توافق بامحیط خودابرازمیدارد(پارسا،1380،ص 160).

تغییراتی كه در یك فرد برای پاسخ به محیط ایجاد می شود(بیابانگرد، نعمتی ،1384،ص15) .

 كوششی برای فهم یك چیز جدید از طریق جای دادن آن در درون چیزهایی كه از قبل در ذهن داریم(لطف آبادی،1386ص70) .

درون سازی(همگون سازی): هنگامی رخ می دهد كه معلومات حاصل از تجربه های گذشته در موقعیتهای جدید به كار می رود(پارسا ،1380ص 112).

جذب :فرایند تغییر دادن ساخت شناختی برای همخوان كردن آنها با ساخت شناخت فعلی .(سیف ،1376،ص155)

انطباق: فرایند تغییر دادن ساخت شناختی برای همخوان كردن آن با ادراكات جدید( سیف،1376،ص155).

درون سازی : هنگامی که انسان برای درک وقایع جدید از روان بنه ها یا ساختارهای ذهنی پیشین استفاده کرده و نیاز به تغییر آنها ندارد به عمل درون سازی پرداخته است (احدی بنی جمالی ،1372،ص121).

برون سازی(همسازی):هنگامی صورت می گیرد كه فرد رفتار خود را با شرایطی كه بر او تحمیل شده است تطبیق دهد(پارسا،1380ص 112) .

ساخت شناختی: ساخت : عبارت است از ساختمان ذهن یا اندیشه های فرد . واکنش های ارثی نوزاد ، پس از گذشت نخستین روزهای زندگی، ازطریق تجارت بازاوتغییر می یابند و به مکانیسم های تازه ای تبدیل می شوندکه ساخته ای شناختی نام دارند  (سیف،1376،ص158).

محتوا : به جنبه های قابل مشاهده ی هوش ، یعنی پاسخ های فرد در برخورد با محرك های آشكار محتوا گفته می شود كه در نظریه پیاژه معادل با رفتار به كار رفته است (سیف،1376،ص158) .

مقایسه محتوا با طرحواره  : طرحواره به توانایی كلی فرد برای انجام طبقه ای از رفتار گفته می شود اما محتوا شرایط آشكار شدن هر یك از موارد خاص توانایی است (سیف ،1376، ص 160).

مقایسه هوش و تفکر : هوش به دوره ی خاصی محدود نمی شود ، پیش از زبان وجود دارد ، هم با پدیده های واقعی و محسوس سروکار دارد و هم با پدیده های نمادی . اما تفکر مستلزم زبان آموزی است پیش از زبان وجود ندارد و نیز مستلزم درونی ساختن امور است (سیف ،1376، ص 160).

مراحل رشد شناختی: نظریه پیاژه یك نظریه ی مرحله ای است بر اساس نظریه ی او مراحل رشد شناختی عبارتند از  حسی حركتی ، پیش عملیاتی ، عملیات عینی و عملیات صوری . پیاژه معتقد بود این مراحل توالی ثابتی دارند به این معنا كه افراد در هر كشور و فرهنگی به ترتیبی ، از این مراحل می گذرند .دامنه ی سنی مطرح شده از سوی پیاژه ، تقریبی است ، برخی كودكان ممكن است مرحله ای را زودتر یا دیر تر طی كنند(سیف،1389، ص355).

به نظر پیاژه رشد شناختی آدمی درجریان مراحلی به وجود می آید که از نظر کیفی وکمّی با یکدیگر متفاوتند (کدیور،1386،ص 26).



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:- -

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر