تبلیغات
مطالب علمی - پاولف


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندهای روزانه:

نویسندگان:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

پاولف

نوشته شده توسط:ارسلان مرتضی
یکشنبه 31 اردیبهشت 1391-09:48 ب.ظ

کاربرد نظریه شرطی شدن کلاسیک پاولف در آموزش و پرورش

کاربرد نظریه پاولف در کلاسهای آموزشی دشوار است و اساس قرار دادن آن بعنوان یکی از اصول روشهای تدریس و یادگیری دشوارتر!در واقع نقش اصول نظریه پاولف در آموزش و پرورش انکارناپذیر است اما این امر بصورت ضمنی صورت می پذیرد. اساس نظریه پاولف همراه شدن یک رویداد خنثی با یک رویداد معنی دار (البته نسبت به شرایط حاکم) است گاه نتیجه مثبت است وگاه منفی!و فراوان مشاهده می شود که  آراسته بودن ظاهر یک معلم باعث ایجاد یک پیش آگاهی مثبت نسبت به سایر معلمان مربوطه و هم چنین خوشایند بودن درس مربوطه میشود و نیز مستبد بودن وخشک بودن روش تدریس یک معلم باعث ناخوشایند بودن درس مربوطه خواهد شد. نظریه های یادگیری (السون و هرگنهان ترجمه سیف ٬1389٬ص259).

البته یکی از انتشارت کتب کمک درسی  و آموزش (انتشارات خیلی سبز به مدیریت دکتر نصری) به نحو احسن از اصول نظریه پاولف  استفاده کرده است در واقع این انتشارات بدین صورت عمل مینماید که: در ضمن آموزش مطالب دشوار ،لذت حاصل از بیانات طنز گونه و انتراکتهای جذاب در ضمن مطالب را چاشنی مطالب قرار داده اند و بدین صورت مطالب جنبه خوشایندتری پیدا میکنند.

هدف:

1-   شرطی کردن برای ایجادیک رفتار مطلوب

2-  از طریق شرطی سازی به منظور افزایش پاسخ های مناسب در ضمن ارائه محرکهای غیرطبیعی بجای محرکهای طبیعی به یادگیری بیشتر و مطلوب برسیم.

3-   هدف اصلی تغییر رفتار و هدایت آن در جهات مطلوبتر است.

4-  هدف نهایی آموزش از طریق شرطی سازی  به شیوه پاولف تغییر در رفتار یادگیرنده رسیدن به عملکرد بهتر و آموزش ویادگیری بهتر و کارآمدتر است. در واقع با بهره گیری از این روش  میخواهیم به عملکردی موثرتر و گیراتر در آموزش و یادگیری داشته باشیم.

محتوا:

 هرمحتوایی که جنبه تکرار وتمرین دارند بیشتر در مورد آموزشهای عملی و مهارتی مانند هنر و علوم تجربی و ریاضی و ... نسبت به سایر مواد آموزشی کارآمدتر است.  البته این بدان معنا نیست که این محتوا جایگاهی در سایر آموزش ها نداشته باشد. مبانی فلسفی تعلیم و تربیت(اوزمن وکراور-ترجمه گروه علوم تربیتی٬1387٬ص332).

روش:

 همانطور که گفته شد نمیتوان روش تدریس خاصی  را براساس اصول نظریه پاولف سازماندهی کرد. چون کاربرد این نظریه بصورت ضمنی و نامحسوس صورت میگیرد بنابراین میتوان گفت روش تدریس تلفیقی بهترین روش ممکن است. روش های القایی مانند روش نمایشی و طرح پرسش ها و پاسخ های گوناگون و همچنین شیوه های مجسم  استفاده کرد.روان شناسی یادگیری ( محمد پارسا٬1380٬ص47).

محیط یادگیری:

 در کل یک محیط آمرانه سخت ویکطرفه می باشد ودر بهره گیری از شیوه شرطی سازی پاولفی محیط یادگیری باید بصورتی باشد که محرک های ارائه شونده به بهترین نحو ارائه شوند و پاسخ لازم را ایجاد کنند. هر شرایطی که به یادگیرندگان کمک کند بتوانند با استفاده از اصول شرطی سازی یادگیری به اهداف برسند بصورت فعال و زنده درگیر فضای کلامی عامل محرک کننده قرار گیرند.شایان ذکر است محیط یادگیری باید دلپذیر و رابطه انسانی در آن محیط حاکم باشد. روان شناسی یادگیری ( محمد پارسا٬1380٬ص48).

دانش آموز:

دانش آموز بعنوان مولفه اصلی فرایند یادگیری در این روش آموزش مبتنی بر اصول نظریه پاولف به کلی در اختیار معلم وبه عنوان موش آزمایشگاهی کنترل می شود  .آنچه مسلم است دانش آموز یا یادگیرنده خود این رویدادها را همراه میکند و مرتبط می سازد بنابراین نقش دانش آموز منفعلانه صورت میگیرد.

معلم :

در کل معلم طراح شرایط شرطی سازی می باشد. نقش معلم یا یاددهنده بعنوان یکی از مولفه های اصلی فرایند یادگیری بسته به شرایط فعال یا غیرفعال صورت میگیرد و خود نیز در ایجاد رفتار مطلوب یا رسیدن به آن دانش آموزان را هدایت  و تشویق می نماید.

ارزشیابی :

ارزشیابی در یادگیری به روش پاولوف غالبا براساس نتیجه محوری می باشد هرگاه یادگیرنده به رفتار مورد نظر معلم برسد با تحسین وپاداش روبرو می شود .



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:- -

مقدسی
جمعه 10 اردیبهشت 1395 12:49 ب.ظ
چرا برای مطالب خودتون رفرنس و منبع نمیگذارین؟
داوودولی پور
یکشنبه 30 فروردین 1394 04:43 ب.ظ
ممنونم به خاطر مطالب مفیدعلمی تون خیلی کمکم کرد .
غفارتحقیقی
چهارشنبه 23 مهر 1393 08:50 ب.ظ
ممنونم بابت نوشته هاومطالب علمیتون...خیلی کمک کرد...
غفارتحقیقی
چهارشنبه 23 مهر 1393 08:50 ب.ظ
ممنونم بابت نوشته هاومطالب علمیتون...خیلی کمک کرد...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر