تبلیغات
مطالب علمی - ثرندایک


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندهای روزانه:

نویسندگان:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

ثرندایک

نوشته شده توسط:ارسلان مرتضی
یکشنبه 31 اردیبهشت 1391-09:48 ب.ظ

کاربرد نظریه های یادگیری ثرندایک در آموزش و پرورش

        نظریه ی ثرندایک با استفاده از آزمایش بر روی حیوانات شکل گرفت . گرچه ثورندایک پژوهشهای خود را به جانوران محدود نساخته است ،اما نظریه محرک و پاسخ او حاصل نخستین آزمایشهای او با جانوران است و مواردی همچون الف : یادگیرنده باید موجودی فعال باشد و    ب: یادگیری پیوندی است که میان محرک و پاسخ ایجاد می شود (پارسا،1380،ص36).

      نظریه ی ثرندایک ترکیبی است از تداعی گرایی ، داروین گرایی و روشهای علمی (سیف ،1390،ص99).

      مواردی که ثرندایک بر آنها تاکید می کند قبل از او صاحب نظران دیگری همچون هربارت و کمینوس بیان کرده اند ، اما نظریه ی یادگیری ثرندایک آثار عمیق و گسترده ای بر روند تدریس و یادگیری گذاشته به در خلای مطالب به آنها اشاره خواهد شد .

      مفاهیم نظری عمده دیدگاه  ثرندایک متاثر از موضوعات همچون  (پیوند گرایی ، گزینش و پیوند ) می باشد که توضیح مختصر آنها به شرح زیر است . پیوند گرایی : به رابطه عصبی بین محرک و پاسخ اشاره می کند . گزینش و پیوند : بریادگیری از راه کوشش و خطا  بنا نهاده شده است  (سیف ، 1390،ص99).

      ثرندایک سه قانون اصلی را در مورد یادگیری بیان می نماید 1. قانون آمادگی : وجود زمینه و آمادگی قبلی در فراگیر یا ارگانیسم به منظور یادگیری رضایت بخش 2.قانون تمرین : تکرار و تمرین در یادگیری و تداوم آن اثر دارد  3. قانون تاثیر : رضایت ازعکس العمل توسط فرد موجب تقویت عکس العمل همراه با عدم رضایت موجب کاهش اثر و یا ارتباط خواهد شد (یارمحمدیان ،1390،ص64).

    منظور از تعلق پذیری این است که وقتی تداعی بین محرک و پاسخ به گونه ایی باشد که آن ها متعلق به یکدیگر باشند، تداعی بهتر از زمانی صورت می گیرد که تعلق پذیری وجود نداشته باشد (زارع،1389،ص42).

 

       ذکر و توضیح مختصر قوانین و نکته های اساسی دیدگاه ثرندایک  به جهت مستند کردن توضیحات در باره موارد هفت گانه ذیل لازم و ضروری به نظر می رسید هدف به درازا کشیده شدن بحث نیست .

هدف:

     هدف آموزشی باید در حد توانایی پاسخدهی یادگیرنده باشند و باید به واحد های قابل کنترل تقسیم شوند به گونه ای که وقتی یادگیرنده پاسخ مقتضی را می دهد معلم بتواند "وضع خشنودکننده ای " را برای او تدارک ببیند  (سیف ،1390،ص114).



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:- -

foot pain
دوشنبه 13 شهریور 1396 01:25 ب.ظ
Hello colleagues, good paragraph and fastidious urging commented here, I am really enjoying by these.
Anja
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:57 ب.ظ
It's going to be ending of mine day, however before
end I am reading this great post to improve my know-how.
std home test
دوشنبه 5 تیر 1396 04:05 ب.ظ
بسیار ریشه از خود نوشتن در حالی که ظاهر
شدن دلنشین در آیا نه کار بسیار خوب با من پس از برخی از زمان.

جایی درون جملات شما در واقع
موفق به من مؤمن اما تنها برای بسیار در حالی
که کوتاه. من با این حال مشکل
خود را با فراز در مفروضات و
شما ممکن است را خوب به پر همه کسانی شکاف.
اگر شما که می توانید انجام من می قطعا بود تحت تاثیر
قرار داد.
std clinic near me
دوشنبه 5 تیر 1396 02:06 ق.ظ
ریشه از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب در آغاز آیا
نه نشستن خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی در سراسر جملات شما قادر
به من مؤمن متاسفانه فقط
برای while. من هنوز کردم مشکل خود را با
جهش در منطق و شما خواهد را خوب به کمک پر همه
کسانی شکاف. در صورتی که شما در واقع که می توانید انجام من می
مطمئنا بود تحت تاثیر قرار داد.
Nick
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:38 ب.ظ
Hello there! I know this is kinda off topic but I was
wondering which blog platform are you using for this site?
I'm getting tired of Wordpress because I've had problems with hackers and I'm looking
at options for another platform. I would be awesome if you could point
me in the direction of a good platform.
Kia
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 05:35 ق.ظ
We are a bunch of volunteers and opening a new scheme in our
community. Your web site offered us with useful information to work on. You've
done a formidable activity and our whole neighborhood will be thankful to you.
BHW
سه شنبه 29 فروردین 1396 08:53 ب.ظ
What's up colleagues, pleasant post and pleasant urging commented at this
place, I am truly enjoying by these.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر