تبلیغات
مطالب علمی - قسمت اول ترجمه ویرایش مقاله ارزیابی و ارزشیابی


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندهای روزانه:

نویسندگان:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

قسمت اول ترجمه ویرایش مقاله ارزیابی و ارزشیابی

نوشته شده توسط:ارسلان مرتضی
دوشنبه 13 آذر 1391-01:16 ق.ظ

The evaluation literature offers a rich variety of alternative approaches to evaluation.Over the years, the evaluator’s toolbox has continuously expanded   

                                                 ادبیات ارزیابی ارائه می دهد طیف غنی از روش های جایگزین برای ارزیابی  سال ، جعبه ابزار ارزیابی به طور مداوم گسترش یافته است

. The options are multiple, such as opting for summative or formative evaluation or stressing the clients’, experts’ or general stakeholders’ concerns

                                                          گزینه های متعدد، از جمله برای امید بستن به ارزیابی تراکمی یا سازنده و یا تاکید بر مشتریان، کارشناسان و یا نگرانی های سهامداران عمومی قرار داده شده است .

But the choiceis also between subscribing to realistic evaluation, theory-based evaluation, utilization-focused evaluation or empowerment evaluation, just to mention a few examples.   

اما انتخاب  نیز بین اشتراک در ارزشیابی واقع بینانه است، نظریه مبتنی بر ارزیابی، متمرکزاست  بر استفاده از ارزیابی و ارزیابی توانمندسازی، فقط با ذکر چند نمونه.

Authors of much of the literature on evaluation claim their particular evaluation model to be the best.

نویسنده  ادبیات   ارزیابی بسیار  ادعا می کنند مدل ارزیابی   خود را به عنوان بهترین و نوع خاص از مدلها..

 However, we need to study the alternative approaches to evaluation comparatively and to develop meta-models in order to enable us to reflect upon designing evaluations.

با این حال، ما نیاز به بررسی روش های جایگزین برای ارزیابی و به منظور توسعه   مدل متا  ،به  منظور قادر ساختن ما  به انعکاس طراحی ارزیابی  می باشد .

The wide variety of alternative approaches in the evaluator’s toolbox raises the important question of what criteria should be used to compare one approach with another or perhaps decide to combine several approaches. This issue will be discussed in this article.

طیف گسترده ای از روش های جایگزین در جعبه ابزار ارزیابی  چه معیارهایی را باید مورد استفاده قرار گیرد احتمال  مقایسه یک روش دیگر و یا شاید تصمیم به ترکیب روش های متعددی را افزایش می دهد. این مسئله را در این مقاله مورد بحث قرار خواهد داد

First the concept of evaluation will be discussed. Second, a typology of generic evaluation approaches, i.e. evaluation models, is presented.

ابتدا مفهوم ارزیابی  مورد بحث قرار گرفته است. دوم، یک نوع شناسی از روش های ارزیابی عمومی، یعنی مدل های ارزیابی ، ارائه شده است

Third, different criteria for choosing models and designing evaluation are discussed. Finally, reflections on other factors that might influence evaluation design are presented.

سوم، معیارهای مختلف برای انتخاب مدل و طراحی ارزیابی مورد بحث قرار گرفته است.در نهایت، بازتاب عوامل دیگری که ممکن است طرح ارزیابی ارائه شده را تحت تاثیر قرار دهد .

The Concept of Evaluation

مفهوم ارزیابی

The concept of evaluation can be defined as ‘a study designed and conducted to assist some audience to assess an object’s merit and worth’ (Stufflebeam, 2000: 35); or in the same vein as a ‘careful retrospective assessment of the merit, worth and value of administration, output and outcome of government interventions, which is intended to play a role in future, practical action situations’ (Vedung,1997: 3).

و یا در همان رگه به عنوان "ارزیابی دقیق گذشته نگر از شایستگی، ارزش،: مفهوم ارزیابی را می توان به عنوان 'مطالعه طراحی و انجام شده به کمک برخی از مخاطبان شایستگی جسم و ارزش به ارزیابی    تعریف شده است و ارزش دولت، خروجی و نتایج حاصل از مداخلات دولت در نظر گرفته شده است، که به ایفای نقش در آینده  یا  اقدام عملی می انجامد

Both definitions seem to provide for two theoretical traditions, which academic literature, strangely enough, has addressed relatively separately.

هر دوی این تعاریف به نظر می رسد به دو سنت نظری، که در ادبیات دانشگاهی، به اندازه کافی عجیب، نسبتا به طور جداگانه

The two traditions are programme evaluation (Stufflebeam, 2000, offers a good outline of approaches within this field) and organization evaluation; the latter is most often referred to as approaches to assess organizational effectiveness (Scott, 2003, offers a good overview of approaches in this field).

این دو سنت ارزیابی برنامه  ارائه یک نمای کلی از روش های خوب در این زمینه) و ارزیابی سازمان، دومی است که اغلب به عنوان روش های ارجاع برای ارزیابی اثربخشی سازمانی  یک مرور کلی از روش ارائه می دهد دراین زمینه). است.

As the term programme evaluation suggests, the body of literature in this field focuses on assessments of programmes, defined as, for example, an ‘organized, planned, and usually ongoing effort designed to ameliorate a social problem or improve social conditions’ (Rossi et al., 2004: 29).

همانطور که از اصطلاح ارزیابی برنامه ها نشان می دهد، بدن از ادبیات در این زمینه تمرکز بر ارزیابی برنامه های تعریف شده به عنوان مثال، سازمان یافته و برنامه ریزی شده، و معمولا در حال انجام تلاش های طراحی شده برای بهبود یک مشکل اجتماعی و یا بهبود شرایط اجتماعی "است.

The literature on organizational effectiveness focuses on the efforts of organizations and is somewhat generic in the sense that the intention has been to direct it towards, and be relevant for, all types of organizations, whether they are private or public, big or small, characterized by standardized or flexible production, etc. (Cameron, 1986; Scott, 2003).

ادبیات در اثربخشی سازمانی با تمرکز بر تلاش های سازمان است و تا حدودی عمومی به این معنا که هدف بوده است تا آن را مستقیم به سوی، و مربوط به تمام انواع سازمانها، که آیا آنها خصوصی یا عمومی، بزرگ یا کوچک، مشخصبا تولید استاندارد یا قابل انعطاف، و غیره

In recent years the focus has shifted towards how the generic tradition can be adapted and further developed in order to be of greater relevance for understanding the conception of effectiveness characterizing public organizations (Hansen, 1999).

در سال های اخیر تمرکز نسبت به سنت عمومی چگونه می توان اقتباس منتقل شده و بیشتر به منظور ارتباط بیشتر برای درک مفهوم اثر مشخص سازمان های دولتی است.

It is relevant to include the two academic traditions in a discussion about evaluation design for several reasons.

این مورد پسندیده که شامل دو سنت علمی در بحث و گفتگو پیرامون طرح ارزیابی می باشد  به چند دلیل ..

First, both traditions basically deal with how to conduct assessments, including on which approaches, criteria and values to base the assessments.

اول، هر دو سنت اساسا با چگونگی انجام ارزیابی، از جمله که در آن روش ها، ضوابط و ارزش های پایه ارزیابی رسیدگی کند

Second, the programme evaluation literature is increasingly recognizing that its evaluation models are also applicable to organizations (e.g. Owen and Rogers, 1999: 33; Fetterman, 1996: 4).

دوم، ادبیات ارزیابی برنامه ی فزاینده ای است جهت  به رسمیت شناختن   مدلهای ارزیابی  به سازمان ها

 Finally, the basic evaluation models employed within the two traditions overlap significantly, as will be demonstrated in the next section.

در نهایت، مدل ارزیابی اولیه شاغل در دو سنت به طور قابل توجهی با یکدیگر همپوشانی دارند، در بخش بعدی نشان داده خواهد شد

A Typology of Evaluation Models

نوع شناسی از مدل های ارزیابی

An evaluation model stipulates the question that a given type of evaluation seeks to answer, as well as specifies how to set up the criteria for assessment.

یک مدل ارزیابی تصریح به این سوال است که یک نوع ارزیابی به دنبال پاسخ به سوال و همچنین مشخص می کند که چگونه به راه اندازی معیار برای ارزیابی

Both the literature on programme evaluation and that on organizational effectiveness offer several typologies of evaluation models.

هر دو ادبیات در ارزیابی برنامه و در اثربخشی سازمانی، ارائه نوع شناسی های مختلفی از مدل های ارزیابی



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:- -

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر