تبلیغات
مطالب علمی - قصص قرآنی و الگو های متاثر از آن (به نقل از آقایان ابراهیمی و رویان )


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندهای روزانه:

نویسندگان:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

قصص قرآنی و الگو های متاثر از آن (به نقل از آقایان ابراهیمی و رویان )

نوشته شده توسط:ارسلان مرتضی
شنبه 27 آبان 1391-12:39 ق.ظ

الگوهای قرآن کریم در قصص قرآن کریم:

قرآن کریم برای بهره برداری از شیوه های الگوسازی بسیار غنی است. به ویژه آن که اغلب الگوهای قرآنی که در قالب داستان آمده اند، جوان و تأثیر گذارند(ماهنامه پیوند، 1382).

 

شیوه ی تربیتی قرآن برای ارائه الگوهای عبرت آموز:

در شیوه های تربیتی قرآن برای ارائه الگوهای عرت آموز دو نکته قابل توجه است:

نخست آن که عبرت آموزی مستلزم داشتن چشمی بینا و عقلی شگرف و درون یاب و دلی بیدار است.

دوم آن که جهت گیری عبرت آموزی در قالب داستان های قرآنی و آیا الهی حرکت در جهت دستیابی به این نتایج است: عصمت و پاکدامنی، بی رغبتی به دنیا، کاهش لغزش و خطا، شناخت خویشتن، کوتاه شدن طمع، فهم و درک شایسته و اهل تقوا نشدن.

در داستان های قرآنی، علاوه بر تحریک عواطف، پرورشی تعقل و خردمندی نیز وجود دارد قصص قرآن کریم، روابط اخلاقی و تربیتی میان انسان ها را به وضوح ترسیم می کند و در نهایت این فضایل اخلاقی است که بر پستی ها و فرومایگی ها چیره می گردند(مجله پیوند، 1382).

نمونه هایی از الگوهای تربیتی قرآن:

به رغم وجود عوامل محدود کننده انسان مانند وراثت و طبیعت و جامعه و... انسان می تواند به اراده خود مسیر خودش را بر گزیند و از حصار عوامل کننده در اطراف خود بیرون آید، حتی این توانایی را پیدا می کند که سرنوشت جدیدی برای جامعه و تاریخ خود رقم بزند.

به عنوان نمونه می توان گفت الگوهای قرآنی این قبیل موارد هستند:

یوسف، قهرمان مقاومت در مقابل شهوت.

اسماعیل، نماد تسلیم در مقابل فرمان خدا.

نوح، الگوی پایداری و استقامت در تبلیغ دین.

ایوب، قهرمان صبر و تحمل در شداید روزگار و غیره.

قرآن در همه ی این موارد می فرماید: اینان کسانی اند که خدا هدایتشان کرده است، پس به هدایت آنان اقتدا کن.(رستمی زاده، مجله پیوند، 1382).

بهترین الگوی تربیتی قرآن:

قرآن کریم حضرت محمد(ص) را سر مشق و الگوی مطلق در همه ی ابعاد زندگی برای همه خداجویان و کسانی که اعتقاد به رستاخیز دارند معرفی می کند. .(رستمی زاده، مجله پیوند، 1382).

آسیب شناسی(امور سلبی در ایفای نقش تربیتی معلم در دوره ی ابتدایی):

1-   مقایسه ی دانش آموز با دانش آموز غیر هم تراز.

2-   ملامت و سرزنش دانش آموز در حضور دیگران.

3-   تولید اضطراب و افسردگی در دانش آموزان به خاطر امتحان یا نمره و...

4-   تحقیر دانش آموز.

5-   تبعیض در محبت به دانش آموزان.

6-   آموزش و نمره محوری محض در نگرش معلم و غفلت از دیگر ظرفیت های وجودی مؤثر در شخصیت دانش آموزان.

7-   آموزش و نمره محوری محض در نگرش مدیر مدرسه نسبت به ارزیابی معلم.

8-   زیاد بودن تعداد دانش آموزان کلاس و محروم شدن بعضی از آنان از توجه و اعتنای معلم.

9-   فقدان وزانت و متانت در پوشش یا رفتار و کلام برخی معلمان.

10- کم بودن آستانه ی تحمل برخی معلمان و واکنش شتاب زده در برابر پاره ای از رفتارهای دانش آموز که به اقتضای سن او صورت می گیرد.

11- بی توجهی به ظرفیت دانش آموز.

12- غفلت از تفاوت های فردی دانش آموزان(پیشنمازی، ماهنامه تربیت، 1389).

پیام های کوتاه برای معلمان ارجمند در مورد نقش تربیتی آنان در مدرسه:

·      قلمرو اثرگذاری مللمان دل و جان شاگردان است، نه فقط محدوده ی جمجمه ی آنان.

·      برای یاددهی، بیش از آن که گوش به کار آید، چشم به کار می آید. ما چرا فقط شنیدنی ها را می گوییم و دیدنی ها و تجربه شدنی ها را نمی جوییم؟

·      خداوند برای فهماندن و فهمیدن، چندین حس در وجود آدمی نهاده است، اما شگفتا که ما گویی فقط حس شنوایی را به رسمیت می شناسیم.

·      تغافل یعنی بزرگ منشانه خود را به غفلت زدن؛ کاری که معلمان هنگام هنگام خطاهای کوچک شاگردا، خوب بلدند.

·      کار معلم بریدن زنجیرهایی است که دانش آموزان را از رشد باز می دارد.

·      رفتار معلم، تدریس بی کلام است.

·      علم را می توان با زبان آموخت، ولی فضیلت را فقط با عمل.

·      جسم را می توان با اجبار و الزام تسلیم کرد، ولی روح فقط با محبت همراه می شود.

·      انضباط لازم است، ولی با رفتارمان آن را به دانش آموزان آموزش دهیم.

·      در سرزمینی که معلمانش عزیزند و تناورانه می پرورند، چه باک از آسیب های فرهنگی؟

·      وقتی می توان با یک رفتار خوب، ده ها پیام را منتقل کرد، چرا سعی کنیم با ده ها جمله، فقط یک پیام را منتقل کنیم؟

·      معلم خوب، هر روز به تکالیف بچه ها سر می زند و معلم خوب تر به تکالیف خود.

·      اگر قدرت نفوذ گفتار را به شمع تشبیه کنیم، قدرت نفوذ رفتار را باید به تابش آفتاب تشبیه کنیم.

·      معلمان اگر فقط درس تخصصی خود را آموزش دهند، پس چه کسی آداب زندگی را به دانش آموزان بیاموزد؟

·      معلمی که خشم خویش را فرو می نشاند، درس هم زیستی می دهد.

·      نشاط و شادابی بچه های کلاس بهترین گواه دل سوزی و تلاش معلم است.

·      نپذیرفتن رفتارهای طبیعی و ذاتی بچه ها مقاومتی بی ثمر در نظام خلقت است.

·      خارج قسمت کاری که معلمان در تعلیم و تربیت انجام می دهند، رستگاری آدم هاست.

·      معلم پیام دانش آموزان را از نگاهشان می خواند.

·      معلم در پی رسیدن به لحظه ای است که قلب ها با پیام نگاه او بتپند.

·      موفقیت معلم را تنها در آینه ی شادابی و شکوفایی شاگردان می توان دید.

·      معلم می داند که برای یادگیری، صدها نگاه شخصیت و رفتار او را هدف قرار می دهند.

·      دانش آموزان برای تابلوهای دلشان از منش، آراستگی و متانت معلم تصویر برداری می کنند.

·      وقتی معلم در بازی بچه ها و فعالیت جمعی آنان شرکت می کند. احساس بزرگی را به آنان هدیه می کند.

·      معلم اول به مقبولیت می اندیشد و سپس تعلیم و تربیت را آغاز می کند.

·      معلم محبت می کارد و مقبولیت درو می کند.

·      حضور معلم در فعالیت های جمعی دانش اموزان از او نمی کاهد؛ به دانش آموزان می افزاید.

·      از کتاب معلم، یک درس؛ از رفتار معلم، هزاران.

·      معلمان در همه حال معلم اند؛ در کلاس، در فراغت، در کوچه و در خیابان.

·      معلم ها چشمی دارند برای گشودن و چشمی برای فرو بستن.

·      دانش آموز تا احترام نبیند، درس را فرا نمی گیرد.

·      مگر می توان عاشق بچه ها نبود و معلم بچه ها بود؟

·      کلاس درس محلی است که در آن اخلاق و رفتار معلم، ضرب در تعداد بچه ها                    می شود(پیشنمازی، ماهنامه تربیت، 1389).



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:سه شنبه 30 آبان 1391 01:43 ق.ظ

std test at home
یکشنبه 4 تیر 1396 09:51 ب.ظ
قلب از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن
مناسب ابتدا آیا نه نشستن خوب با
من پس از برخی از زمان. جایی در سراسر پاراگراف شما در واقع قادر به من مؤمن
اما تنها برای while. من هنوز مشکل خود را با فراز در منطق و یک ممکن است را
سادگی به پر همه کسانی شکاف. در این
رویداد شما که می توانید انجام من
را قطعا تا پایان مجذوب.
manicure
چهارشنبه 23 فروردین 1396 07:08 ق.ظ
WOW just what I was looking for. Came here by searching for manicure
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 02:16 ب.ظ
Why viewers still use to read news papers when in this technological world the whole thing is available on web?
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 08:03 ق.ظ
Hey! Would you mind if I share your blog with my myspace group?
There's a lot of people that I think would really enjoy
your content. Please let me know. Cheers
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 04:56 ق.ظ
Please let me know if you're looking for a article writer for your
blog. You have some really good posts and
I think I would be a good asset. If you ever want
to take some of the load off, I'd really like to write some content for
your blog in exchange for a link back to
mine. Please shoot me an email if interested. Thanks!
manicure
دوشنبه 14 فروردین 1396 09:11 ب.ظ
Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide credit
and sources back to your webpage? My website is in the exact same niche as yours and my users would really benefit from some
of the information you provide here. Please let me
know if this ok with you. Regards!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر