تبلیغات
مطالب علمی - آزوبل 4


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندهای روزانه:

نویسندگان:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

آزوبل 4

نوشته شده توسط:ارسلان مرتضی
پنجشنبه 18 خرداد 1391-12:02 ب.ظ

   پیش سازمان دهنده ها دارای دوخصوصیت وویژگی برجسته است :

1)درمقام مقایسه ،كلی تروانتزاعی ترازمطالب است كه پس ازپیش سازمان دهنده آورده می شود.

2)بامطالب قبلی یادگرفته شده ارتباط دارند.(كدیور:1386)

          پیش سازمان دهنده وموارد وطرحهای مربوط به آن را،گاهی نظریه فراگیری  Subsumption theory)) یاشمول نیزنامیده اند. دراین شیوه آموزشی به یاری پیش سازمان دهنده مطلب جدید،ازراه فراگیری وسازمان یابی واردساختارروان شخص می گردد. نقش پیش سازمان دهنده درواقع  فراهم نمودن مفاهیم مشمول كننده است تاتوجه یادگرنده رابه مفاهیم عمده مطلب موردیادگیری جلب نموده وروابط میان مطالب جدید وآنچه راكه ازپیش آموخته است برجسته نماید.

  « باید توجه داشت كه منظورآزوبل ازپیش سازمان دهنده،مرودرس گذشته یامعرفی درس جدید نیست ،بلكه منظورآماده سازی زمینه ای است كه برمبنای آن مطالب درسی جدید عنوان شود»(كدیور:1386)

  به این نمونه ازپیش سازمان دهنده كه آقای علی اكبرسیف دركتابش، ازكتاب یادگیری آموزش (آرندز)اقتباس كرده است ،توجه نماید.

  «  فرض كنیدیك معلم تاریخ می خواهداطلاعاتی درباره جنگ ویتنام دراختیاردانش آموزان خودقراردهد. پس ازمروردرس روزپیش ، ارائه هدفهای درس جدید، وواداشتن دانش آموزان به یادآوری آنچه درباره ویتنام می دانند،معلم، پیش سازمان دهنده زیر را دراختیاردانش آموزان قرارمی دهد:

    می خواهم شمارا در درك این مطلب كه چرا آمریكا درجنگ ویتنام وارد شد كمك نمایم . برای این منظورشمارابه یك مفهوم مهم آشنا می كنم ، وآن مفهوم این است كه غالب جنگهای میان ملتها به سه علت عمده رخ می دهد:1) عقیده (ایدئولوژی ). 2)قلمرو(آب وخاك) 3) دسترسی به تجارت. ضمن اینكه برای شماچگونگی درگیری ایالت متحده آمریكا درآسیای جنوب شرقی رادرفاصله سالهای 1945تا1965توضیح می دهم ازشمامی خواهم مواردی ازنزاع برسرعقیده ،قلمرو،ودسترسی به تجارت را كه برتصمیم های بعدی آمریكا درادامه جنگ درویتنام تاثیرگذاشتند پیدا كنید».(سیف:1387)

 انواع پیش سازمان دهنده ها

     آزوبل دونوع اصلی پیش سازمان دهنده هارانام می برد:

  1 ) پیش سازمان دهنده توضیحیexpository organizer)  2) پیش سازمان دهنده تطبیقیcomparativeorganizer))                 

          ازپیش سازمانده های ضیحی دراغلب موقعیت ها برای تشریح مطالب جدید استفاده می شود. ومعمولاًشامل مفهوم های عام است كه مفهومهای واندیشه های فرعی جدید درسایه آن فهمیده می شود.  برای مثال : پیش ازآنكه به برسی هنجارهای مشخص درفرهنگ ها پرداخته شود بایدبه معرفی این اندیشه كه هرفرهنگی هنجارهای دار،پرداخت.(جی.پی.میلر:1383)

            «پیش سازمان دهنده های توضیحی اندیشه های كلی وروابط آنها رابایكدیگرتوضیح می دهد ونكات مهمی راكه ممكن است موجب سردرگمی یادگیرندگان بشود روشن می سازد.»(سیف :1387)

              ازپیش سازماندهنده های تطبیقی درارتباط بامطالب نسبتاً آشناترسودجسته می شود.ازاین نوع پیش سازماندهنده برای كاوش درباره مفهموم های جدید درارتباط بامفهومهای كه درساختارشناختی موجود حاضرند، استفاده می شود.برای مثال اگردانش آموزان جمع رافراگرفته اند، می تواند ازمفهم روابط میان اعداد دریادگیری تفریق استفاده كند.(جی.پی.میلر:1383)

 درپیش سازمان دهنده تطبیقی هدف آن است كه میان آموخته های قبلی دانش آموزان،وآنچه را كه درحال می آموزد ،ارتباط وپیوند برقراشود. دریك كلام پیش سازمان دهنده تطبیقی دانش واطلاعات قبلی دانش آموز رافعال می سازد.

  فهرست منابع :

 (1)  كدیور،پروین ،( 1386)روان شناسی تربیتی،چاپ یازدهم ، تهران: انتشارات سمت .

(2)  سیف، علی اكبر،(1387)روان شناسی پرورشی نوین، ویرایش ششم ،چاپ دوم،تهران :نشردوران.

(3)  پارسا، محمد،(1383) روان شناسی تربیتی ،چاپ هشتم ،تهران: انتشارات سخن .

(4)  میلر،جی .پی. (1383)نظریه های برنامه درسی ،(ترجمه ،محمود مهرمحمدی ) چاپ سوم ،تهران :انتشارات سمت .

(5)  شولتز،دوان پی،(1386)تاریخ روان شناسی نوین،(ترجمه،علی اكبرسیف وهمكاران) چاپ پنجم،تهران:نشردوران.  



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:- -

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر