تبلیغات
مطالب علمی - گاردنر 3


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندهای روزانه:

نویسندگان:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

گاردنر 3

نوشته شده توسط:ارسلان مرتضی
دوشنبه 15 خرداد 1391-02:02 ق.ظ

محیط یادگیری:

     یکی از کاربردهای این نظریه ایجاد مراکز یادگیری در کلاس و درس است ، معلم می تواند کلاس درس را به هفت یا هشت مرکز شامل گروههای سه یا چهار نفری تقسیم کند و برای هر مرکز فعالیتهای مبنی بر یکی از هوشهای چند گانه طراحی کند(حاجی حسین نژاد، بالغی زاده ،1381،ص138).

     محیط یادگیری در نظریه هوش چند گانه  محیطی است كه فراخواننده كلیه فرصت های موجود در جامعه ، مدارس شانس بیشتری برای ایجاد انطباق میان قابلیت های گوناگون دانش آموزان با محیط های یادگیری پیدا می كنند. همچنین كاربرد فناوری جدید اطلاعاتی و ارتباطی (ICT) ظرفیت و پتانسیلی كم نظیر را به منظور بسط ، گسترش و تنوع بخشیدن به روشهای یادگیری متناسب با انواع هوش خدمت نظام های آموزشی قرار می دهد كه از آن باید هوشمندانه بهره گرفت  (مهرمحمدی،1389،ص29) .

      با توجه به نظرات فوق محیط یادگیری در این نظریه محیطی است كه مبتنی بر كسب تجربه و استفاده كامل از فرصت های موجود و دانش آموز در آن نقش اصلی و معلم هدایت گر و آموزش دهنده مطالب جهت استفاده در زندگی اجتماعی و پرورش استعداد و یك یا چند مورد از هوشهای مورد بحث گاردنر  می باشد . کلاس درس و محیط یادگیری باید براساس نظریه هوشهای چند گانه به گونه ای طراحی و سازماندهی شود که متناسب با نیازها وهوشهای دانش آموزان باشد و قابلیت استفاده همزمان چند هوش در کلاس وجود داشته باشد.

دانش آموز :

هیچ دانش آموزی نباید آدم یادداشت برداری باشد (قوام ،1389،ص164). یادگیرنده فعالیت های جسمانی را در برنامه های یادگیری خود دوست دارد (قوام ،1389،ص164).

دانش آموزان می توانند آموخته های خود را به شیوه های مختلف بیان کنند(حاجی حسین نژاد، بالغی زاده ،1381،ص138).مشاهده علایق کودکان در واقع به ما نشان می دهد که هریک از آنها چگونه می توانند یاد بگیرند .بهتر است معلم یک دفترچه برای  ثبت رفتارهای دانش آموزان داشته باشد .  (همان منبع ، ص159).

دانش آموزان فرصت دارند تا آموخته های خود را با بهره گیری از روشهای متنوع و منتخب خویش در معرض دید دیگران قرار دهند (مهرمحمدی ،1389،ص26) .

دانش آموزان در نظر یه هوش گاردنر محور اصلی بوده وآنها به عنوان یك هدایت شونده در جهت كسب دانشی كه منطبق بر استعداد وی در یك یا دو و یا چند نوع از هوشهای فوق الذكر باشد استوار است .

معلم :

هیچ معلمی نباید فقط دارای راهبردآموزشی روی یک کاغذ باشد (قوام ،1389،ص164).

به معلمان آموزش داده شود که در فرایند تدریس اصول زیر را مورد توجه قرار دهند:

      به دانش آموزان بیاموزند که یادگیری و شناخت با شیوه ها و راههای متفاوت و به کارگیری انواع توانایی هوش چندگانه انجام می شود و به آنان کمک کنند که از انواع تواناییهای هوش خود، آگاه شوند. دانش آموزان را راهنمایی کنند که از طریق انواع تمرینها، هر یک از تواناییهای هوشی خود را به کار ببندند و آنها را پرورش دهند(پاشا شریفی ،1384،ص32).

      معلمان این امكان را برای دانش آموزان فراهم می كنند تا خودشان سوژه ی مطالعه را شناسایی و انتخاب كنند و این خود یك پروژه كاری را تشكیل می دهد(مهرمحمدی ،1389،ص26) .

     معلمان بر اساس نظرات گاردنر افرادی هستند كه زمینه شناخت خود و نحوه استفاده از تواناییها و قابلیتهای یادگیرندگان را فراهم و در جهت هدایت و رشد و به فعلیت رساندن استعداد نهفته در هر یك از هوشها  گام برداشته و به یادگیرندگان كمك شود تا هرآن چه را كه خود می خواهند و نیز آن چه را كه جامعه برایشان مفید می دانند بیاموزند (فصلنامه تعلیم و تربیت ، 1387،ص56) .                

          از مطالب فوق چنین در می یابیم چون شناخت و یادگیری در نظریه هوش چندگانه از راههای مختلف قابل کسب کردن می باشد معلم باید به دانش آموزان در آگاه کردن آنان از تواناییهای هوش خود کمک کند و باید در محیط یادگیری سعی نماید هوشهای یادگیرندگان را برانگیزاند . چون فعالیتاز سوی دانش آموز و معلم در جریان است لذا معلم وظیفه دارد فرصت خلاقیت و ابتکار را به آنها بدهد و به تفاوتهای فردی آنها توجه کافی داشته باشد .



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:- -

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر