تبلیغات
مطالب علمی - گاردنر 2


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندهای روزانه:

نویسندگان:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

گاردنر 2

نوشته شده توسط:ارسلان مرتضی
دوشنبه 15 خرداد 1391-02:00 ق.ظ

کاربردهای  نظریه ی هوش چند گانه گاردنر  در برنامه ریزی درسی  :

اهداف :

     یکی از ثمر بخش ترین دستاوردهای هوش چندگانه را در عرصه تعلیم و تربیت روشنگری و ایجاد وسعت دید در زمینه دامنه و سطوح استلزامات ناشی از تفاوت های فردی ارزیابی کرد (مهرمحمدی ،1389،ص19) .

    ایجاد تنوع و تکثر در اهداف و محتوای برنامه به تناسب تنوع وتکثر در ظرفیت های هوشی افراد باید در کانون توجه قرار گیرد (مهرمحمدی ،1389،ص20) .

یادگیری ، بایدهماهنگ با نقاط قوت ، علایق ، اضطرابها ، سلیقه ها ، تجربیات وهدفهای هر دانش آموز باشد و تصمیمات آموزشی تا آنجا که ممکن است بر مبنای وضعیت روزانه دانش آموز اخذ شود. اما باید به جای متکی بودن به تستهای هوش و ابزارهای رسمی، به ابزارهایی چون مشاهده ، صحبت و گفتگو با دانش آموزان و والدین آنها تکیه کرد و تئوری هوشهای چندگانه ازاین نظر یک پیش سازماندهنده خوب است(حاجی حسین نژاد، بالغی زاده ،1381،ص170).

از مطالب فوق استنباط می شود كه اهداف می بایستی به آینده نگاه داشته باشند و شخص بتواند با بهره گیری از هوشهای چند گانه خود و تجربیاتی كه می آموزد برای آینده بهتر آماده شود .هدفها مبتنی بر هوشهای چند گانه طراحی می شوند و هر كدام مبین و هدایت گر به سوی یكی از هوشها می باشد و از انعطاف کافی برخوردار باشند . توجه به اینکه انسانها در زمینه بهره مندی از انواع هوشها متفاوت هستند   اهداف نیز باید تقویت و آموزش هوشهای متفاوت را مد نظر قرار دهندو همچنین اهداف باید  فرصت ایجادخلاقیت و نوآوری را به  دانش آموزان بدهند و متناسب با هوشهای دانش آموزان و به صورت فردی مشخص گردند  .

محتوا :

     طراحی و تدوین کتابهای درسی با توجه به نظریه هوش چندگانه، به گونه ای که محتوای کتابهای درسی بر حسب مورد، انواع هوش چندگانه دانش آموزان را به چالش بکشد(پاشا شریفی ،1384،ص32).

    گاهی معلم برای یک مبحث چند فعالیت طراحی   می کند که در آن از هوشهای چند گانه استفاده می شود و دانش آموزان می توانند فعالیتی را که مایل باشند انتخاب نمایند . (حاجی حسین نژاد وبالغی زاده،1381، ص137).

    در تدوین کتابهای درسی تدبیری اندیشیده شود تا  به گونه ای که معلمان را راهنمایی کند  ، در عمل بتوانند آموزش مباحث متنوع درس را براساس روشها و کانالهای متفاوت و مرتبط با هوش چندگانه طراحی و اجرا کنند(پاشا شریفی ،1384،ص42).

         از مطالب فوق استنباط می شود که موضوع و محتوی درسی هر اندازه به  هوش یادگیرنده  نزدیکتر باشد ، همبستگی میان آن نیرومند تر ودرک و فهم آن برای دانش آموز بیشتر  خواهد بود . بنابراین باید براساس نوع و مطالب محتوی درسی و ویژگیهای شناختی دانش آموزان از روشهای یادگیری متنوع استفاده کرد .محتوا باید بیشتراز جنبه عملی مورد توجه قرار گیرد .

روش  :

از طریق ارائه شفاهی مطالب اندو خته های خود را به دیگران انتقال می دهند .تدریس مطالب درسی دانش آموزان را بر انواع هوش چندگانه و سطح توانایی دانش آموزان در هر یک از انواع هوش چندگانه استوار سازند(پاشا شریفی ،1384،ص32).

هوشهای چند گانه روشی  منحصر به فرد بودن دانش آموزان را یاد آوری می کنند (مقاله ترجمه نشده کلاسی ،1391).

فرایند یاددهی یادگیری از طریق مشاهده رفتار دانش آموزان در موقعیتهای یادگیری و در اوقات فراغت و تفریح و مصاحبه با آنان، سطح توانایی دانش آموزان را در هر یک از انواع هوش چندگانه بسنجند و روشهای تدریس و تکالیف درسی را براساس نوع و سطح هوشی دانش آموزان استوار سازند(پاشا شریفی ،1384،ص31).

    کاربرد هوش های چندگانه گاردنر نه تنها باعث خلاق تر شدن یاددهی معلّم در سر کلاس  می شود، بلکه در یادگیری معلّم در دوره های ضمن خدمت و یادگیری دانش آموزان نیز تأثیر خلاقی خواهد داشت . ( آقازاده ، 1384، ص63).

             از مطالب بالا استنباط می شود که مطالب درسی را به اجزا کوچک تر تقسیم می کنند و به شیوه های مختلف یاد می گیرند .ارائه شفاهی مطالب ، انجام تحقیقات و برگزاری نمایشگاه و پرونده کاری دانش آموزان،آموزش مبتنی بر هوشهای چند گانه ، آموزشی در حد امكان انفرادی منطبق بر تفاوتهای فردی شاگردان و توانمندی های یك دانش آموز خاص ، از جمله روش های مختلف در آموزش می باشد لذا معلمان روشهایی را برای آموزش به كار خواهند برد كه به سبب تفاوتهای فردی از انعطاف بیشتری برخوردار باشد و تفاوتهای فردی محترم شمرده خواهند شد و موجب برانگیختن یک  یا چند نوع هوشهای دانش آموزان گردد



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:- -

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر