تبلیغات
مطالب علمی - پیاژه 3


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندهای روزانه:

نویسندگان:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

پیاژه 3

نوشته شده توسط:ارسلان مرتضی
یکشنبه 31 اردیبهشت 1391-10:02 ب.ظ

دانش آموز

-یاگیرنده یک عنصر فعال که به طور مستمر به ساختن تفکر مشغول است - او پردازشگر اطلاعات است -دیدگاه او در مراحل شد تغییر پیدا می کند - قادر به یادگیری در بعضی از امور خاص است- واقعیتها را از طریق تجربه شخصی فرا می گیرند و هریک برداشت متفاوتی از واقعیت دارند ( قوام ،1390، ص103) .

با برداشتی که از  اصل جذب وانطباق می شود دانش آموز  یک عنصر فعال است که به طور مستمربه ساختن تفکر وشناخت وتغییر وتحول در آن مشغول است.دانش آموز پیوسته در حال صعود به مراحل بالاتر می باشد ، در کلاس  همیشه فعال می باشد  و پیوسته در حال تعامل با محیط می باشد .

معلم

-معلم به عنوان راهما عمل می كند -معلم به محیط یادگیری نظم و سامان می بخشد - به گردآوری منابع و مواد آموزشی می پردازد - به طرح سوال اقدام می كند و پاسخ ها را پیگیری می كند تا تفكر دانش آموز را تحریك نماید- معلم نقش فعال دارد و خود را در موقعیت كودك قرار می دهد - برای رشد شناخت در خود  تجارب چالش برانگیز و عینی و متنوع ارائه می نماید -ارز ش قائل شدن به دانش آموز و توجه به تفاوتهای فردی و آگاهی از سطوح رشد از دغدغه های معلم است - ارائه تقویت درونی و تعامل با هم برای كشف و تبادل نظر -تفكر انتقادی را تشویق می كند و از مقایسه كودكان با یكدیگر می پرهیزد (قوام ،1390،ص103) .

معلم می كوشد تا خود را در موقعیت كودكان قرار دهند و مسائل و پدیده ها را به روش آنان ببینند . آموزش باید بر نیازهای فردی دانش آموزان و سطح درك و فهم آنان منطبق باشد (سیف ،1380،ص196) .

معلم از قبول كوركورانه نظریه خود و یا حفظ طوطی وار كتاب را مردود شمرده و به فكر كردن و خلاقیت مداوم ارج می گذارد ، با خلق محیطی غنی كه در آن ساختهای شناختی دانش آموزان امكان بروز و تحول پیدار می كند و تكیه بر فعالیتهای خود انگیخته دانش آموزن به آنها كمك می كند تا پیوند منطقی میان مطالب یا رویدادها را خود پیدا كند و برای كشف دوباره ترغیب شوند (كدیور ،1383،ص35)  .

در كل نقش معلم در حوزه آموزش بر اساس رویكرد پیاژه آشنایی با ویژگی های شناختی و دوره تحول دانش آموزان است تا متناسب با شرایط و مقتضیات آنها روش تدریس و شیوه ارائه مطالب را انتخاب نماید . تلاش می كند تا دانش آموزان از دوره تحول شناختی خود به سلامت عبور كند و به مرحله بالاتری از رشد شناختی برسند .

ارزشیابی

-ارزشیابی به شكل تكوینی و تراكمی  است كه معلم در تكوینی به شماهده نحوه برخورد كودك با تكلیف می پردازد و در تراكمی ، محیط بطور كلی رزیابی می شود - از تكلیف و معما به جای آزمونهای استاندارد استفاده می شود - ارزشیابی تشخیصی برای تعیین مرحله رشد و دانش فراگیر - ارزشیابی فرایندها و مهارتهای شناختی ( قوام ،1390، ص103) .

بر اساس درونی سازی ، فرایند ارزشیابی باید ساخت شناختی دانش آموزان را مورد ارزشیابی قرار دهد. در ارزشیابی  سوالاتی رابه کار گیریم که نیاز به جواب تشریحی داشته باشند ،چون باتوجه به این روش جواب های کودک ودانش اموزان برای معلم وسوالات بعدی او می تواند جهت دهنده باشند. در این رویكرد بر اساس دوره های تحول شناختی از یادگیری دانش آموزان ارزیابی به عمل می آید یعنی متناسب با وی‍ژگی های سنی و شرایط تحولی  شناختی از دانش آموزان انتظار می رود .

 

 

            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع

شعاری نژاد ،علی اكبر ، روانشناسی رشد (1373).تهران چاپخانه اطلاعات ، چاپ سوم

احدی ، حسن ،وبنی جمال ،شكوه السادات (1372).روانشناسی رشد ، چاپخانه بنیاد ،چاپ ششم

هرگنهان ،  بی.آر.، واٌلسون،ام.اچ.(1390) .   مقدمه ای بر نظریه های یادگیری (ترجمه علی اکبر سیف ).    تهران : دوران ، چاپ هشتم

كدیور ، پروین (1383).روانشناسی اخلاق ، تهران ، آگاه ، چاپ دوم

پارسا ،محمد (1380).روانشناسی یادگیری. تهران : دانشگاه پیام نور، چاپ دوم

راتوس ،اسپنسر راتوس .روانشناسی عمومی (ترجمه حمزه گنجی).چاپ :حیدری .چاپ سوم

سیف ،علی اکبر.(1376) . روانشناسی پرورشی  .چاپ موسسه انتشارات آگاه.

ابراهیم قوام ، صغری  .(1390).کاربرد تئوریهای یادگیری در برنامه درسی .

زارع،حسین(1389).روان شناسی یادگیری. انتشارات دانشگاه پیام نور.چاپ نهم 

 

 



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:- -

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر